“Nefis ve malını Cenab-ı Hakk'a satmak” ne demektir?

Yazar: Alaaddin BAŞAR (Prof. Dr.), 05-12-2008

Satıştan maksat, mülkü mülk sahibinin rızası istikametinde kullanmaktır. Bir tarlayı birisine sattığınızda artık o tarlayı dilediğiniz gibi ekip biçemezsiniz. Bir memur da günün sekiz saatini devlete satmıştır. Bu müddet zarfında kendisine verilen görevleri yerine getirecek ve bu mesaisinin ücretini devletten alacaktır.

Ayet-i Kerimede bizden "kendi işlerimizi Allah’ın razı olduğu şekilde görmemiz" isteniyor. Ruhunu, bedenini ve malını Allah’ın emri dairesinde kullanan, nefsini ve şeytanı işe karıştırmayan kişi, bunları Allah’a satmış demektir.

Mesela, göz bize bir İlâhî emanettir. Onu helal dairesinde kullandığımız takdirde gözümüzü Allah’a satmış oluruz. Dersin devamında izah edildiği gibi bu satışın bütün kârı, hem bu dünyada hem de ahirette “saadet” olarak bize verilecektir.

Bu ayette geçen nefis kelimesi bazen nefs-i emmareyle karıştırılıyor. Buradaki “nefis” “zat” manasınadır. Türkçesi “kendi” demektir; ruh ve bedeni birlikte ifade eder.

Okunma Sayısı : 18235


Pdf Olarak Kaydet

Paylaş |

Yorumlar / Yeni Yorum Ekle

Soru ve cevap hakkında yorumlarınızı, cevaba katkılarınızı ve önerilerinizi bize bu alandan gönderebilirsiniz.
Yorum yazabilmeniz için üye olmanız veya eğer üye iseniz üye girişi yapmanız gerekmektedir.

Gelen Yorumlar

karolin 15-Şubat-2017 01:41:32

Tevbe 111 deki bu ayette nefis ve malını Allaha satmak;İslamın emirleri başta Namaz oluyor ,değil mi?Namaz kılmayan haindir diyor ya.Aslında Allahın bizden satın aldığı kendi malımız olmayan cismimize namaz kıldırmamakla mal sahibine hainlik etmiş oluyoruz..Doğru anlamış mıyım?

Editör 16-Şubat-2017 12:11:44

Cevap

Değerli Kardeşimiz;

Doğru bir bakış açısı.

Selam ve dua ile...
Sorularla Risale Editör

karolin 16-Şubat-2017 15:15:18

Tevbe 111 de;zamanın iktisatlı kullanılmasını da anlayabiliriz.Sonuçta zaman da bize emanet.Hem maddi ,hem manevi emanetleri israf etmememiz anlaşılıyor. Külü veşrabu ve la tüsrifu burada ise yeme ve içme yani rızk yönünde israf yapmamamızı anladım.Zaten külü veşrabu ayetinde maddi israf söz konusu diyor tefsirler. Bu şekilde anlayabilir miyiz?

Editör 17-Şubat-2017 11:58:45

Cevap

Değerli Kardeşimiz;

Ayetlerin zahiri ve sarih manasının dışında bir de işarı ve remzi manaları vardır. "Külü veşrabu ve la tüsrifu" ayetini sadece yeme, içme ve maddi israflara tahsis etmek ayetin manasını daraltmak olur diye düşünüyoruz.

Selam ve dua ile...
Sorularla Risale Editör