Üye Girişi
Kullanıcı Adı :
Şifre :
Haber Grubu
Mail adresiniz:
(Haftalık e-bülten aboneliği)

"En bedbaht, en muztarip, en sıkıntılı, işsiz adamdır. Zira, atâlet ademin biraderzadesidir. Sa’y, vücudun hayatı ve hayatın yakazasıdır." İzah eder misiniz?

Yazar: Sorularla Risale, 13-1-2018

"En bedbaht, sıkıntılı, muztarip işsiz olan adamdır. Zira ki atâlet, vücut içinde adem, hayat içinde mevttir. Sa'y ise, vücudun hayatı, hem hayatın yakazasıdır elbet."(1)  

Atalet, durağanlık, tembellik, durgunluk gibi şeyler, var olması mümkün ama, varlığı harekete ve gayrete bağlı olan makam ve nimetlere ulaşamamak anlamına gelir.

Mesela, vali olma kabiliyetinde ve zekasında olan bir çocuk okumayıp tembellik gösteriyor ve vali olma imkanını kaybediyor. Dolayısı ile valilik makamı ile elde edeceği birçok nimeti de kaybetmiş olur. Burada okumak hareket iken, okumamak ise atalet ve durağanlık oluyor.

İşe giden adam para kazanır, kazandığı para ile bir çok nimete kavuşur. İşsiz tembel adam ise, bunlardan mahrum kalır; örnekleri çoğaltabiliriz.

Yani insan çalışma ve aksiyon sayesinde nimetlere ve makamlara ulaşabilirken, çalışmayan ve duran adam, hiçbir nimete, hiçbir makama erişemez; bu da bir çeşit şer ve yokluk sayılır.

Beş kilometrelik yolun her bir kilometresine büyük bir hediye konulduğunu düşünelim. Mesela birisinde sıfır bir araba, birisinde bir ev, en sonunda da yüksek bir devlet makamı verilecek. Tek şart bu beş kilometrenin yürünmesi.

İki adamdan birisi yürüdü ve bu hediyeleri topladı, diğeri ise tembellik edip oturduğu yerden kalkmadı, sadece yerinde durdu. Birinci adamın durumu gayret ve aksiyon iken, ikinci adamın durumu atalet ve ademiyettir. Az bir gayretle elde edeceği hediyeleri az bir durağanlıkla kaybetti.

İşsizlik de aynı manaya geliyor, çalışmayan adam kazanamaz, kazanamayan adam da muhtemel nimetlerden mahrum kalır. Çalışmak ise, varlıklar içinde yürümek ve her yürüdüğünde de farklı varlıkları elde etmek demektir.

Kâinatta tembelliğe yer yoktur. Sükûn, sükûnet, monotonluk, durgunluk ve tembelliğin yokluk ve bütün bütün zarar olduğunu; hareket, faaliyet, yenilik ve değişimin ise, varlık ve hayır olduğunu belirten Üstadımız bu hususu şöyle dile getirir:

“Zaten sükûn ve sükûnet, atalet, yeknesaklık, tevakkuf; bir nevi ademdir, zarardır. Hareket ve tebeddül; vücuttur, hayırdır."(2)

Dipnotlar:

(1) bk. Mektubat, Hakikat Çekirdekleri.
(1) bk. Mektubat, On İkinci Mektup.

Okunma Sayısı : 482


Pdf Olarak Kaydet - Word Olarak Kaydet

Paylaş |

Yorumlar / Yeni Yorum Ekle

Soru ve cevap hakkında yorumlarınızı, cevaba katkılarınızı ve önerilerinizi bize bu alandan gönderebilirsiniz.
Yorum yazabilmeniz için üye olmanız veya eğer üye iseniz üye girişi yapmanız gerekmektedir.

Sonuç

Yorum yok !