Üye Girişi
Kullanıcı Adı :
Şifre :
Haber Grubu
Mail adresiniz:
(Haftalık e-bülten aboneliği)


"Yoksa, kolay ve ucuz, fıtrî bir libas giydirebilirdi. Çünkü bu hikmet olmazsa, muhtelif paçavraları vücuduna sarıp giyen insan, şuurlu hayvânâtın nazarında ve onlara nisbeten bir maskara olur, mânen onları güldürür." cümlelerini izah eder misiniz?

Yazar: Sorularla Risale, 18-2-2010

"... Yoksa, kolay ve ucuz, fıtrî bir libas giydirebilirdi. Çünkü bu hikmet olmazsa, muhtelif paçavraları vücuduna sarıp giyen insan, şuurlu hayvânâtın nazarında ve onlara nisbeten bir maskara olur, mânen onları güldürür. Meydan-ı haşirde o hikmet ve münasebet yok; o liste de olmaması lâzım gelir."(1)

Şuurlu hayvanattan maksat ahiret yurdunda her şeyin şuurlu ve idrakli olacağına işarettir. Ahiret hayatında sadece hayvanlar değil taşlar, topraklar, ağaçlar bile şuurlu ve idrakli olacaklardır.

Üstad Hazretleri bu hakikati şu şekilde beyan ediyor:

"Evet,   وَمَا هٰذِهِ الْحَيٰوةُ الدُّنْيَاۤ اِلاَّ لَهْوٌ وَلَعِبٌ وَاِنَّ الدَّارَ اْلاٰخِرَةَ لَهِىَ الْحَيَوَانُ   ["Bu dünya hayatı bir oyun ve oyalanmadan başka bir şey değildir. Asıl hayata mazhar olan ise âhiret yurdudur." (Ankebût, 29/64.)] sırrınca, şu dâr-ı dünyada, câmid ve şuursuz ve hayatsız maddeler, orada şuurlu hayattardırlar. Buradaki insanlar gibi orada da ağaçlar, buradaki hayvanlar gibi oradaki taşlar, emri anlar ve yapar. Sen bir ağaca desen, 'Filân meyveyi bana getir.', getirir. Filân taşa desen, 'Gel!..' gelir. Mâdem taş, ağaç bu derece ulvî bir sûret alırlar; elbette, ekl ve şürb ve nikâh dahi, hakikat-ı cismâniyelerini muhafaza etmekle beraber, cennetin dünya fevkındeki derecesi nisbetinde, dünyevî derecelerinden o derece yüksek bir sûret almaları iktizâ eder."(2)

Manen güldürmek demek dünyaya ait kumaştan elbiselerin ahiret hayatının yapısına uygun olmamasına kinayedir. Yani oranın şartları ile buranın şartları arasında çok büyük farklar vardır. Burada güzel duran elbise oranın şartlarında komik durması mukadderdir. Nasıl kışlada askeri elbise çok yerinde ve tesirli iken sivil hayatta asker olmadığı halde asker elbisesi giyilse herkes yadırgar, hatta herkes bıyık altından gülüp istihza eder.

Dipnotlar:

(1) bk. Mektubat, Yirmi Sekizinci Mektup, Sekizinci Kısım.

(2) bk. Sözler, Yirmi Sekizinci Söz.

Okunma Sayısı : 2421


Pdf Olarak Kaydet

Paylaş |

Yorumlar / Yeni Yorum Ekle

Soru ve cevap hakkında yorumlarınızı, cevaba katkılarınızı ve önerilerinizi bize bu alandan gönderebilirsiniz.
Yorum yazabilmeniz için üye olmanız veya eğer üye iseniz üye girişi yapmanız gerekmektedir.

Gelen Yorumlar

müdavim 11-Temmuz-2016 07:03:48

Peki neden "Meydan-ı haşirde o hikmet ve münasebet yok" ?

Editör 12-Temmuz-2016 15:24:00

Cevap

Değerli Kardeşimiz;

Orada daha latif daha fıtri bir libasın olması bu elbisiyi gereksiz ve anlamsız kılıyor olabilir.

Selam ve dua ile...
Sorularla Risale Editör

isahalim 02-Aralık-2017 20:02:24

Sayın Editör, yukarıda arkadaşın sorduğu "Peki neden "Meydan-ı haşirde o hikmet ve münasebet yok" ? sorusuna verilmesi gereken cevabın şu olması gerekmez mi: "İnsanın dünyada sair nevilerdeki tasarruf ve münasebeti ve kumandanlığıdır SUNİ ELBİSE GİYMESİ, ahirette ise artık bu tasarruf ve kumandanlık ortadan kalkmaktadır, dolayısıyla o suni libasın hikmeti ve münasebeti ortadan kalkmaktadır. Alıntı: "Dünyada suni libasın mühim bir hikmeti, insanın sair nevilerdeki tasarruf ve münasebetine ve kumandanlığına işaret eden bir fihriste ve bir liste hükmündedir."

Editör 06-Aralık-2017 15:43:37

Cevap

Değerli Kardeşimiz;

İnsanın imtiyazının faikiyetinin ahirette kalkacağını nereden çıkardınız.

Selam ve dua ile...
Sorularla Risale Editör

isahalim 06-Aralık-2017 21:02:11

DOĞRU, HAKLISINIZ; eğer insanın cennette faikiyeti olmakla beraber "dünyada sair mahlukata kumandanlık ve onların tesbihini durdurma vs. şeklinde müdahale hakkı" faikiyetten farklı bir anlama gelmiyorsa haklısınız. O zaman AHİRET demeyeyim de HAŞR diyeyim : "İnsanın dünyada sair nevilerdeki tasarruf ve münasebeti ve kumandanlığıdır SUNİ ELBİSE GİYMESİ, HAŞR MEYDANINDA ise artık bu tasarruf ve kumandanlık ortadan kalkmaktadır, dolayısıyla o suni libasın hikmeti ve münasebeti ortadan kalkmaktadır. Alıntı: "Dünyada suni libasın mühim bir hikmeti, insanın sair nevilerdeki tasarruf ve münasebetine ve kumandanlığına işaret eden bir fihriste ve bir liste hükmündedir."