Üye Girişi
Kullanıcı Adı :
Şifre :
Haber Grubu
Mail adresiniz:
(Haftalık e-bülten aboneliği)

"Halbuki, gölgeli, gölgesiz suretler, ya bir zulm-ü mütehaccir veya bir riyâ-yı mütecessid veya bir heves-i mütecessimdir ki, beşeri zulme ve riyâya ve hevâya, hevesi kamçılayıp teşvik eder." cümlesini izah eder misiniz?

Yazar: Sorularla Risale, 07-9-2009

"Dördüncü esas: Sanemperestliği şiddetle Kur'ân men ettiği gibi, sanemperestliğin bir nevi taklidi olan suretperestliği de men eder. Medeniyet ise, suretleri kendi mehâsininden sayıp Kur'ân'a muâraza etmek istemiş. Halbuki, gölgeli, gölgesiz suretler, ya bir zulm-ü mütehaccir veya bir riyâ-yı mütecessid veya bir heves-i mütecessimdir ki, beşeri zulme ve riyâya ve hevâya, hevesi kamçılayıp teşvik eder."(1)

Sanemperestlik; putperestlik demektir ki, eski ilkel toplumların inanış şeklidir. Suretperestlik ise; bir şeyin dış görünüşüne ve tertibine önem verip, ruhuna ve mânasına kıymet vermemek demektir. Resimlere ve dış görünümlere meftun ve müptela olmak manasına gelir.

İlkel toplumların putperest inanış geleneği, suret ve şekil değiştirerek, suretperestlik şekline girmiştir. Bugün çıplak kadın suretlerinin tapılacak derecede neşredilmesi, bu hastalığın bir tezahürüdür. Fotomodellik, mankenlik, magazin sektörü hep bu hastalığın yan kuruluşlarıdır. Yani resimperestlik, modern putperestlik dense abartı sayılmaz.

Gölgeli resimler heykel ve putlardır ki bunlar dinimizce yasaktır. Gölgesiz resimler ise matbuat ve sinema sektöründe kullanılan ahlak dışı resim ya da fotoğraflardır. Öğretici ve güvenlik açısından kullanılan resimler caizdir. Lakin şehvet ve haramlara teşvik eden resim ve neşriyatlar haramdır.

Üstad Hazretleri resim sektörünü ya da kadın suretini pazarlayan sahayı bu zamanda cesetleşmiş bir gösteriş, cisimleşmiş bir zulüm ve somutlaşmış bir heves olarak nitelendiriyor. Hakikaten dergi ya da televizyonlarda bayağı insanların samimiyetsiz ve gösterişli halleri, Üstad'ın ta o zamandan bu zamanı nasıl tasvir ettiğini gösteriyor. Bu sektör insanları riya ve ahlaksızlığa teşvik ediyor. Sanat adı altında insanların şeref ve haysiyeti iki paralık yapılıyor. İnsanları yüksek ve aşkın duyguları değil, hayvani ve şehvani duyguları kamçılanıyor. Bugünkü televizyon ve matbuat aleminin hali buna en güzel örnektir.

(1) bk. Sözler, Yirmi Beşinci Söz Birinci Şule.

Okunma Sayısı : 5488


Pdf Olarak Kaydet - Word Olarak Kaydet

Paylaş |

Yorumlar / Yeni Yorum Ekle

Soru ve cevap hakkında yorumlarınızı, cevaba katkılarınızı ve önerilerinizi bize bu alandan gönderebilirsiniz.
Yorum yazabilmeniz için üye olmanız veya eğer üye iseniz üye girişi yapmanız gerekmektedir.

Gelen Yorumlar

yunusozturkTC 07-Eylül-2009

cevap için çok teşekkür ediyorum..ben böyle anlamamıştım..inanın çok istifade ettim.. Allah sizden ve bu sitede emeği geçen herkesten razı olsun.Hizmetlerinizin devamını nasip etsin ..

Eneskanaat 22-Ocak-2013 07:39:10

Gölgeli ve gölgesiz suretlerin zulm-ü mütehaccir olmasına örnek olarak, bazı müstebidlerin (Diktatörlerin) resim ve heykellerinin bulundukları ülkelerde teşhir edilmesidir. Ayrıca çıplak kadınlara ait resim ve heykellerin eski çağlardan günümüze kadar yapılarak sergilenmesi de insanların nefsani heveslerinin göstergesi olmaktadır. Bunlarla birlikte, bazı insanlar kendilerine bir makam verme ve üstünlük taslamak amacıyla riyakarane resim ve heykellerini yaptırmaları da bu resim ve heykellerin riyâ-yı mütecessid olduğunu göstermektedir. Hayırlı günler.

badaiomer 04-Haziran-2018 01:14:29

Watsapp, facebook gibi sosyal medyada sıklıkla fotoğraf paylaşan kişinin durumunu yukarıdaki cümlelerle nasıl ilişkilendirebiliriz?

Editör 04-Haziran-2018 10:53:15

Cevap

Değerli Kardeşimiz;

Suretperestliğin hafif iz düşümü olarak izah edilebilir.

Selam ve dua ile...
Sorularla Risale Editör